BASIS
BEWEGING
KRACHT 1
KRACHT 2
ELEKTRICITEIT 1
ELEKTRICITEIT 2
ENERGIE
GELUID
WARMTE
EXPERIMENTEREN
LICHT
RADIOACTIVITEIT
ATOMEN
HET WEER
LICHT
RADIOACTIVITEIT

Hoofdstuk 14
Het weer

§1 ...
§2 Faseovergangen
§3 Warmtetransport



§1     De druk

In dit hoofdstuk gaan we onze atmosfeer bestuderen. We gaan o.a. kijken naar de luchtdruk en de vorming van wolken. Om de luchtdruk te begrijpen, moeten we eerst het concept druk begrijpen. In deze paragraaf gaan we dit doen.

Als je met je vinger met een kracht van een paar newton tegen een stuk karton drukt, dan gebeurt er niet zoveel. Als je echter even hard drukt met een punaise, dan prik je met gemak dwars door het karton heen. Hoe kan dit? Het antwoord is druk. De kracht in beide gevallen is gelijk, maar in het linker voorbeeld wordt de kracht verdeelt over de relatief grote vingertop, terwijl bij rechts de volledige kracht wordt uitgeoefend op alleen het puntje van de punaise. De krachten zijn in beide gevallen gelijk, maar de punaise oefent een grotere druk uit.

Druk is dus gelijk aan de kracht per oppervlak. We rekenen de druk als volgt uit:

$$ p = \frac{F}{A} $$

Druk (p)

newton per vierkante meter of Pascal (N/m2 of Pa)

Kracht (F)

newton (N)

Oppervlak (A)

vierkante meter (m2)

 

De SI-eenheid van de druk is de pascal (Pa) en dit is gelijk aan newton per vierkante meter (N/m2). Als je de druk in Pascal wilt uitrekenen, is het daarom van belang om het oppervlak in vierkante meter in de formule te stoppen.

         Voorbeeld

 

Vraag:

Een blok met een massa van 25 kg wordt op de grond gezet. De onderzijde van het blok heeft een oppervlak van 30 cm2. Bereken de druk die het blok op de grond uitoefent in Pa.

Antwoord:

Eerst berekenen we de zwaartekracht:

$$ F_z = mg $$ $$ F_z = 25 \times 10 = 250 \text{ N} $$

Voor de druk moeten we het oppervlak van de onderzijde van de blok eerst omrekenen naar vierkante meter:

A = 30 cm2 = 0,0030 m2

Nu kunnen we de druk berekenen:

$$ p = \frac{F}{A} $$ $$ p = \frac{250}{0,0030} = 83333 \text{ Pa} $$

 

Laten we nog een paar toepassingen bespreken waarbij druk een rol speelt. Als je op ijs loopt en het ijs begint te scheuren, dan is het verstandig om te gaan liggen en op je buik naar de kant te kruipen. Op deze manier wordt het oppervlak (A) in contact met de grond groter. Volgens de formule p = F / A wordt de druk (p) dan kleiner. Als gevolg heb je een kleinere kans dat je door het ijs zakt.

Nog een voorbeeld. Waarom snijdt een scherp mes zoveel beter dan een bot mes? Dit komt doordat bij een scherp mes het snijoppervlak kleiner is. Volgens de formule p = F / A wordt de druk juist groter. Als gevolg kan je met dezelfde kracht met een scherp mes een veel grotere druk uitoefenen en dus kan je beter snijden.

Hieronder zien we nog twee voorbeelden. Links zien we rupsbanden om de wielen van een tank. Deze banden hebben een groot oppervlak. Dit verlaagt de druk die de tank op de grond uitoefent, waardoor de tank niet snel wegzakt in bijvoorbeeld modder. Rechts zien we rijplaten die worden neergelegd als een weg opgebroken wordt, maar je er toch nog met bijvoorbeeld je fiets moet kunnen fietsen. Fietsen over zand is niet handig. De dunne fietsbanden hebben namelijk een klein contactoppervlak en als gevolg daarvan oefenen ze een grote druk uit op het zand en zakker ze er in weg. Door deze platen neer te leggen, wordt de zwaartekracht van de fiets en de bestuurder verdeeld over een veel groter oppervlak en zak je dus niet meer weg.


(Afbeelding: DanielCD; CC BY-SA 3.0 / ...)

         Rekenen en redeneren met druk
  1. Maak met behulp van de formule p = F/A duidelijk waarom:
    - Je op het ijs moet gaan liggen als je denkt dat het ijs gaat breken.
    - Het niet handig is om met hoge hakken over het strand te lopen.
    - Je een brood het best kan snijden met een scherp mes.
    - Een punaise pijn doet als je deze zelfs met een kleine kracht tegen je huid duwt.
    - Men rond de poolcirkel vaak loopt in sneeuwschoenen met een extreem grote zool.
  2. Als een lift valt (dit gebeurt eigenlijk zo goed als nooit), dan is het handig op de grond te gaan liggen. Leg dit uit.
  3. Een hond is veilig met de auto te vervoeren in een kooi zoals in de onderstaande afbeelding is weergegeven. De kooi wordt strak tegen de achterbank vastgezet. Bij een eventuele botsing komt de hond dan met zijn zijkant tegen de brede kant van de kooi. Waarom is bij een botsing een kooi veilig voor de hond? Kies uit de volgende opties:
    - De druk op de hond is dan klein.
    - De kracht op de hond is dan klein.
    - De vertraging van de hond is dan klein.

  4. Als een boogschieter een pijl vaak gebruikt, dan wordt de punt stomp. Vergelijk schieten met een scherpe en een stompe punt. Neem aan dat de pijl in beide gevallen met gelijke snelheid wordt afgeschoten. Met een stompe punt is de kracht op het doelwit even groot / groter / kleiner. Met een stompe punt is het contactoppervlak met het doelwit even groot / groter / kleiner. Met een stompe punt is de druk op het doelwit even groot / groter / kleiner.
  5. Een vat met vloeistof staat op de grond. De zwaartekracht van vat met inhoud is 525 N. Het contactoppervlak onderground is 30,0 cm2. Bereken de druk van het vat op de onderground
  6. Een krik staat met de grondplaat op een ondergrond (zie de onderstaande afbeelding). De krik duwt de auto omhoog vanuit het steunpunt.

    1. De kracht van de grondplaat op de ondergrond is 2300 N. Het contactoppervlak van de grondplaat met de ondergrond is 60 cm2. Bereken de druk op de ondergrond in Pa.
    2. Op een zachte ondergrond kan de krik wegzakken in de grond. Hoe kan worden voorkomen dat de krik in de grond wegzakt? Kies uit de volgende opties:
      - Door het oppervlak van de grondplaat te vergroten.
      - Door het oppervlak van de grondplaat te verkleinen.
      - Door het oppervlak van het steunpunt te vergroten.
      - Door het oppervlak van het steunpunt te verkleinen.

    (Bron: Examen VMBO-T, 2023-2)
  7. De massa van een cheeta is 45 kg. Het totale contactoppervlak van de poten met de ondergrond is dan 140 cm2. Bereken de druk op de ondergrond.
    (Bron: Examen VMBO-T, 2022-1)
  8. Een zware bloempot wordt op een tafel gezet. De pot heeft een massa van 40 kg en het contactoppervlak aan de onderzijde van de pot is 1,0 dm2. Bereken de druk die de pot of de tafel uitoefent in pascal.
  9. Een kleine kubus met een massa van 250 gram heeft zijden van 5,0 cm lang. Bereken de druk die het blokje op de grond uitoefent in pascal.
  10. Een spijkerbed bestaat uit honderden spijkers die met de punt omhoog uit een plank hout steken. De punt van elke spijker heeft een straal van 0,126 mm2. Een persoon met een massa van 70 kg gaat op het spijkerbed liggen en komt hierbij op 1000 van de spijkers te liggen. Bereken de gemiddelde druk die een spijker uitoefent op de persoon.
  11. Trek je schoenzool over op een ruitjespapier en bereken de druk die je uitoefent als je op de grond staat.
  12. Met een riementang kan je gaten in riemen maken. Een leerling maakt en gat in zijn riem met een kracht van 35 N.

    1. De snijbuis heeft een contactoppervlak van 0,050 cm2 met de riem. Bereken de druk onder het contactoppervlak.
    2. In een andere riem wil de leerling een groter gat maken. Wat is het gevolg voor de benodigde spierkracht? Is deze kracht groter, kleiner of blijft de kracht gelijk? Leg je antwoord uit.

    (Bron: Examen VMBO-T, 2021-1)
  13. De druk van het gas in de volle gasfles is 40 N/cm2.
    1. Noteer deze druk in N/m2.
    2. De aansluiting van de drukregelaar in de fles heeft een oppervlak van 0,25 cm2. Bereken de kracht van het gas op de aansluiting.

    (Bron: Examen VMBO-T, 2018-1)



§1     De luchtdruk

In deze paragraaf gaan we het concept druk uit de vorige paragraaf gebruiken om de luchtdruk te begrijpen.

Ook gassen oefenen druk uit. Het bekendste voorbeeld hiervan is de luchtdruk. De luchtdruk ontstaat door het botsen van de deeltjes waaruit de lucht bestaat. De luchtdruk is groter dan mensen vaak denken. Lucht heeft een kleine dichtheid (op zeeniveau is dit slechts 1,23 kg/m3), maar de volledige massa van de lucht boven ons is behoorlijk groot. In de afbeelding hieronder zien we de lucht die zich boven 1,0 vierkante meter aardoppervlak bevindt. We noemen dit een luchtkolom. De massa van alle lucht in deze kolom is 10 130 kg!

Met deze gegevens kunnen we luchtdruk op zeeniveau uitrekenen. Eerst rekenen we de zwaartekracht van de lucht uit:

$$ F_z=mg $$ $$ F_z= 10 130 \times 10 = 101 300 \mathrm{\ N} $$

En hiermee berekenen we de luchtdruk:

$$ p = FA $$ $$ p = 101 300 \times 1,0 = 101 300\ \mathrm{Pa} $$

De luchtdruk is dus gelijk aan 101 300 Pa. Naast de pascal wordt ook wel de eenheid bar gebruikt. 1 bar is ongeveer gelijk aan de luchtdruk op zeeniveau. Er geldt:

$$ 1\mathrm{\ bar}= 100 \; 000\mathrm{\ Pa} $$

In het dagelijks leven merken we relatief weinig van de hoge luchtdruk. Dit komt doordat de luchtdruk zichzelf meestal in evenwicht houdt. De luchtdruk die bijvoorbeeld op de bovenkant van je arm werkt, is even groot als de luchtdruk die op de onderkant van je arm werkt.

De grootte van de luchtdruk wordt wel merkbaar in het volgende experiment. In de onderstaande linker afbeelding zien we twee halve bollen die losjes tegen elkaar aangelegd zijn. We noemen dit de Maagdenburger halve bollen. De lucht van buiten drukt de halve bollen tegen elkaar aan, maar de lucht aan de binnenkant biedt een even grote tegendruk. Als gevolg merk je ook hier niets van de luchtdruk en kunnen we de halve bollen moeiteloos weer van elkaar afhalen. Maar als we de lucht aan de binnenkant wegpompen, dan valt de tegendruk weg. De lucht drukt nu alleen nog vanaf buiten tegen de halve bollen (zie de rechter afbeelding). In dit geval krijgt zelfs de sterkste man op aarde de halve bollen niet uit elkaar getrokken!

Sterker nog, in de 17de eeuw is geprobeert met zestien paarden de bollen uit elkaar te trekken, maar ook dit lukte niet!

De atmosfeer is een relatief dun laagje lucht dat door de zwaartekracht bij de aarde wordt gehouden. Ongeveer driekwart van de massa van de atmosfeer bevindt zich binnen 15 km van het aardoppervlak. Hoe hoger je in de atmosfeer komt, hoe minder lucht er boven je bevindt en hoe lager de luchtdruk dus wordt. In het onderstaande diagram kan je zien hoe de luchtdruk verandert met de hoogte. Deze grafiek wordt op een slimme manier gebruikt in bijvoorbeeld een vliegtuig. Door de luchtdruk buiten het vliegtuig te meten, kan je met deze grafiek de hoogte van het vliegtuig bepalen.

Als je erg hoog de bergen in gaat, dan neemt de luchtdichtheid op een gegeven moment zo ver af dat het lastiger wordt om te ademen. Op grote hoogte is het daarom nodig om zuurstofflessen mee te nemen. Door de lage druk is het op grote hoogte ook lastiger water te koken. Als je water kookt op zeeniveau duwt de lucht hard tegen het wateroppervlak. De bellen die bij het koken ontstaan, kunnen hierdoor lastig vormen. Zoals je weet kunnen deze bellen op zeeniveau pas vormen bij een temperatuur van 100 oC (het kookpunt). Op de top van Mount Everest gebeurt dit door de lage luchtdruk al bij 71 oC. Als gevolg doet het koken van een ei op de top van een hoge berg veel langer.

Nog extremer wordt het als we water in een vacuüm plaatsen. Een vacuüm is een lege ruimte zonder atomen. In deze ruimte zit dus zelfs geen lucht. Er is hier dus ook geen luchtdruk aanwezig. In dat geval kookt het water zelfs al bij kamertemperatuur! Er gebeurt dan nog iets bijzonders. Doordat de snelste waterdeeltjes als eerst uit het water ontsnappen bij het koken, neemt de temperatuur van het water tijdens het koken zelfs af.

Het verschil in druk kan je al meten als je een paar verdiepingen omhoog of omlaag gaat in een gebouw. We kunnen dit zien met behulp van een simpele barometer (zie de onderstaande afbeelding). We zien hier een erlenmeyer met daarin een laag water. In de erlenmeyer zit een rubberen dop met een gat erin waarin je een dun buisje kan steken. Op deze manier is het lucht binnen de erlenmeyer niet meer in aanraking met de lucht buiten erlenmeyer. Als je met deze fles een paar verdiepingen omhoog gaat, dan zal de buitenluchtdruk lager worden. Als gevolg duwt de luchtdruk in de fles het water een klein stukje omhoog door het buisje (bij tien meter stijging verwacht je een stijging van ongeveer een centimeter).


(Afbeelding: Tace; PD-modified)

Ook de temperatuur verandert met hoogte in de atmosfeer. In het onderstaande diagram kan je zien dat deze afhankelijkheid niet zo simpel is als de relatie tussen de hoogte en de luchtdruk. In het diagram zien we ook dat de atmosfeer is opgedeeld in verschillende lagen. De onderste twee, de troposfeer en de stratosfeer, bespreken we hieronder.


(Afbeelding: Tace; PD-modified)

Weersverschijnselen spelen zich voornamelijk af in de troposfeer. In deze laag van de atmosfeer is namelijk veel water aanwezig in de vorm van waterdamp, waterdruppels en ijskristallen. Zoals je in het bovenstaande diagram kunt zien neemt de temperatuur in de troposfeer af met de hoogte. Dit komt doordat deze laag van onderaf verwarmd wordt door de aarde, die weer verwarmd wordt door zonlicht.

In de stratosfeer bevindt zich de ozonlaag. Zuurstofmoleculen (O2) worden hier door UV-straling van de zon opgesplitst, waarna zich ozon (O3) vormt. Ozon heeft de eigenschap dat het een deel van de UV-straling absorbeert en als gevolg is het aardoppervlak tegen de meeste UV-straling beschermd. Dit is maar goed ook, want te veel UV-straling is schadelijk voor de huid (zonnebrandcrème kan hier bescherming tegen bieden). Absorptie van UV-straling hoog in de atmosfeer zorgt er ook voor dat de lucht daar een beetje opwarmt. Dit verklaart de temperatuurstijging in de stratosfeer.

         Redeneren met luchtdruk en vacuüm.
  1. Wat is de luchtdruk op zeeniveau en op welke hoogte is de luchtdruk nog maar de helft van deze waarde?
  2. In het hoofdstuk lezen we dat de luchtdruk erg groot is. Toch merken we hier in het dagelijks leven weinig van. Waarom zorgt deze hoge druk er bijvoorbeeld niet voor dat onze borstkast in elkaar wordt gedrukt?
  3. De luchtdruk is gemiddeld 101 300 Pa. Deze druk voelen wij elk moment tegen ons lichaam drukken. Bereken hoeveel kracht de lucht op elke cm2 van ons lichaam uitoefent.
  4. Een half opgeblazen ballon bevindt zich in een afgesloten ruimte die vacuüm wordt gepompt. Leg met behulp van het begrip druk en tegendruk uit wat er met de ballon gebeurt.
  5. Als je met de auto van een berg rijdt, kan je last krijgen van je oren. Dit komt door het verschil in luchtdruk binnen en buiten je oor. Leg uit aan welke kant de luchtdruk het hoogst is.
  6. Leg uit waarom water al kookt bij kamertemperatuur in een vacuüm.
  7. Heliumballonen worden gebruikt om metingen te doen hoog in de atmosfeer. Als je een heliumballon loslaat dan stijgt deze op. Tijdens het opstijgen zet de ballon flink uit.
    1. Hoe komt het dat de ballon opstijgt?
    2. Waarom zet de ballon uit bij het opstijgen?
  8. Hieronder zien we hetzelfde flesje bij hoogte 4 km, 3 km en 300 m. Het flesje is tussen het nemen van de drie foto's niet open geweest. Verklaar wat er met het flesje is gebeurd.

  9. Een ruimtepak zit vol met lucht om het lichaam onder druk te houden. Leg uit waarom dit nodig is. Waarom kan je niet gewoon met een zuurstofmasker de ruimte in?
  10. Een ballon met een oppervlak van 150 cm2 wordt opgeblazen totdat de lucht in de ballon een druk van 1,3 bar uitoefent.
    1. Hoe kan je aan de ballon zien dat de luchtdruk aan de binnenzijde
    2. Bereken de kracht die wordt uitgeoefend door de elasticiteit van het materiaal waarvan de ballon gemaakt is.
  11. In de onderstaande afbeelding zien we een zogenaamd donderglas, bedacht door de Nederlander Gijsbrecht de Donckere in de 17de eeuw. Als het water in de tuit snel steeg, ging het volgens Gijsbrecht stormen. Leg aan de hand van dit resultaat uit of bij storm de luchtdruk hoger of lager wordt.

  12. Als je drinkt met een rietje, dan wordt vaak gedacht dat je de vloeistof van je drankje "omhoog zuigt". In werkelijkheid wordt duwt de buitenlucht de vloeistof door het rietje naar boven. Doordat je longen bij het zuigen groter te maken, maak je de luchtdruk in het rietje groter / kleiner. De luchtdruk buiten het rietje drukt dan harder / minder hard tegen het oppervlak van het drankje. Hierdoor wordt de vloeistof in het rietje omhooggeduwd.
  13. Bergbeklimmers die een berg als de Mount Everest beklimmen, moeten vanuit een hooggelegen basiskamp in één dag naar de top en meteen weer terug. Leg uit waardoor ze niet een nachtje kunnen overblijven op de top.
  14. Leg uit waarom de temperatuur in de troposfeer afneemt met de hoogte.
  15. Leg uit waarom de temperatuur in de stratosfeer juist weer hoger wordt.



§1     Wolken

In deze paragraaf bespreken we de vorming van wolken.

Wolken bestaan uit kleine waterdruppels. Deze druppeltjes ontstaan als de onzichtbare losse deeltjes waterdamp in de lucht aan elkaar beginnen te plakken. Als de temperatuur van de lucht te hoog is, dan bewegen de waterdeeltjes hier te snel voor, maar als de temperatuur onder het dauwpunt komt, dan lukt dit wel. We zien dit bijvoorbeeld bij de vorming van mist (zie de onderstaande afbeelding).

De hoeveelheid waterdamp die de lucht kan vasthouden voordat het dauwpunt wordt bereikt hangt af van de temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer waterdamp de lucht kan vasthouden. Koude lucht kan dus maar weinig waterdamp vasthouden en als gevolg vormen druppels al snel. Dit verklaard waarom mist en dauwdruppels vaak vormen in de ochtend, wanner de lucht na de nacht flink is afgekoeld. In het onderstaande diagram zien we bijvoorbeeld dat bij een koude temperatuur van 5 graden Celsius het dauwpunt al bereikt is als er iets meer dan 5 gram waterdamp per kubieke meter in de lucht zit. Bij 40 graden Celsius kan de lucht wel 48 gram waterdamp vasthouden. Het komt daarom geregeld voor dat er in een hete woestijn meer waterdamp in de lucht zit dan op een koude mistige winterdag in Nederland!

Het dauwpunt van lucht kan ook bereikt worden als lucht een paar kilometer omhoog verplaatst. Eerder in dit hoofdstuk hebben we gelezen dat de luchtdruk kleiner is op grotere hoogte. Lucht die opstijgt zet hierdoor uit en als een gas uitzet, dan neemt de temperatuur af. Als de temperatuur hierbij onder het dauwpunt komt, dan ontstaan wolken. De hoogte waarbij dit gebeurt noemen we het condensatieniveau. Maar hoe krijgen we lucht zo ver omhoog? Dit gebeurt bijvoorbeeld als lucht een berg opwaaid (zie de onderstaande afbeelding). Dit verklaart waarom we vaak wolken rond bergtoppen zien.

In de bovenstaande afbeelding zien we nog iets bijzonders. Als er geen druppels in de lucht hangen, dan neemt de temperatuur van lucht 10 graden Celsius per kilometer af, maar als er wel druppels in hangen (bijvoorbeeld in het geval van een wolk), dan neemt het af met slechts 5 graden Celsius per kilometer. Dit komt omdat hij het condenseren van water tot druppels warmte vrijkomt.

Als het water door regenval uit de lucht verdwijnt en de lucht daarna aan de andere kant de berg afwaaid, dan stijgt de temperatuur weer, maar nu de hele rit naar beneden met 10 graden Celsius per kilometer (want nu is de lucht de hele tijd droog). Als gevolg is het aan deze kant van de berg een stuk warmer. Bij grote bergen zien we daarom vaak één kant met veel regen en een kant waar het erg heet en droog is.

Nederland heeft dan wel geen bergen, maar wolken kunnen ook vormen als koude lucht richting warme lucht beweegt (zie de onderstaande afbeelding). De koudere lucht heeft een hogere dichtheid en als gevolg blijft het laag bij de grond. De warme lucht heeft een lage dichtheid en wordt door de koude lucht omhoog gedrukt. Bij het opstijgen koelt de warme lucht af. Als de temperatuur onder het dauwpunt komt, dan ontstaan er wolken.

Dit proces is vaak zichtbaar aan de kust. Op een zonnige dag waait er aan de kust een wind vanaf de zee richting de kust. Dit noemen we ook wel de zeebries. Dit komt doordat het land sneller opwarmt door zonlicht dan de zee. Vervolgens maakt de warme grond de lucht erboven warm. De lucht boven het land zet daardoor uit. Als gevolg wordt de luchtkolom boven het land langer (zie de onderstaande afbeelding). De druk op de grond is op dit moment nog steeds gelijk, omdat de druk gelijk is aan de massa van de lucht in de kolom en deze is nog steeds gelijk. Maar op grote hoogte is de druk in de rechter kolom nu groter dan de druk in de linker kolom. Hierdoor wordt lucht naar links geblazen. Dit heeft weer als gevolg dat de massa van de rechter kolom afneemt, waardoor de druk aan de grond ook afneemt. Als gevolg waait de lucht dichtbij het aardoppervlak juist van de zee naar het land. Dit is de zeebries. Dit proces zorgt voor een circulatie van lucht zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien. In het hoofdstuk "Warmte" hebben we gezien dat ditzelfde proces ook optreedt als we lucht in een kamer verwarmen met een verwarming. We spraken toen van warmtestroming.

Als laatste bespreken we de extreem dikke onweerswolken. Zoals je in de onderstaande afbeelding kan zien, moet lucht eerst omhoog worden geblazen (bijvoorbeeld doordat de lucht tegen een berg op blaast). In deze afbeelding noemen we dit geforceerde stijging. Bij de onderstaande stippellijn wordt het dauwpunt bereikt. Op dit niveau begint de wolk. Als de dichtheid van de wolk groter is dan de dichtheid van de omliggende lucht, dan blijft de wolk net boven deze grens hangen. Als de dichtheid echter kleiner is, dan gaat de wolk opstijgen. Dit gebeurt als de temperatuur van de lucht groter is dan omgevingstemperatuur (dit is met behulp van de twee grafieken afgebeeld). De wolk stopt met stijgen wanneer de temperatuur van de wolk weer kleiner wordt dan de omgeving.

         Redeneren met luchtdruk en vacuüm.
  1. Beantwoord de volgende vragen met het onderstaande diagram waarin het dauwpunt is uitgezet tegen de hoeveelheid waterdamp in de lucht:

    1. Kan een wolk vormen bij een temperatuur van 10 graden Celsius met 15 gram waterdamp per kubieke meter? Leg je antwoord uit.
    2. Op een warme dag is de buitentemperatuur 30 graden Celsius. Er zit 20 gram waterdamp per kubieke meter in de lucht. Leg uit of er mist zichtbaar kan zijn.
    3. De temperatuur koelt dan plots een stuk af. Bij welke temperatuur kan mist zichtbaar worden? Leg je antwoord uit
    4. In een woestijn met een temperatuur van 40 oC en in Nederland met een temperatuur van 15 oC zit 25 gram waterdamp per kubieke meter. Leg uit in welke situatie mist te zien is en in welke niet.
  2. Leg uit wat het condensatieniveau is.
  3. Een hoeveelheid stijgende lucht bevat 3 gram waterdamp per kubieke meter op het moment dat wolken vormen. In het onderstaande diagram is de temperatuur van de troposfeer te zien bij verschillende hoogten. Leg hiermee uit op welke hoogte het condensatieniveau zich bevindt.

  4. Leg uit waarom wolken vaak ontstaan als lucht een berg op geblazen wordt.
  5. Lucht dat een berg afwaait is vaak warmer dan toen het de berg opwaaide. Laat dit zien door in de onderstaande afbeelding de temperaturen aan te vullen. Ga ervan uit dat de temperatuur lucht zonder wolken 10 graden Celsius per kilometer afneemt en met wolken 5 graden Celsius per kilometer.

  6. Leg uit of de luchtcirculatie die plaatsvindt bij een zeebries een voorbeeld is van warmtegeleiding, warmtestroming of warmtestraling?
  7. Een onweerswolk vormt wanneer de dichtheid van een wolk groter / kleiner is dan de dichtheid van de lucht in de omgeving van de wolk. Leg je antwoord uit.